Náměstek ředitele ÚVN plk. Zdeněk Brabec: Vojáci, péče o jejich zdraví a životy, patří mezi hlavní priority v poskytování zdravotních služeb naší nemocnice

Náměstka ředitele Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) plukovníka Zdeňka Brabce jsme požádali o rozhovor zaměřený na péči poskytovanou vojákům v činné službě, válečným veteránům i vojenským důchodcům.

Pane náměstku, mohl byste přiblížit, jaké služby poskytuje ÚVN ve prospěch vojáků?
ÚVN je vojenskou nemocnicí a v tomto kontextu se dlouhodobě snažíme naplňovat poslání naší nemocnice. Vojáci, péče o jejich zdraví a životy, patří mezi hlavní priority v poskytování zdravotních služeb naší nemocnice. Hovořím-li o vojenském personálu, mám na mysli vojáky v činné službě, válečné veterány novodobé i 2. světové války, nezapomínáme ani na vojenské důchodce. Jim všem je k dispozici obecně jistě dobře známý projekt Zelená cesta, ale i mnohé další specifické zdravotní služby. Zvláštní skupinou, jejíž potřeby se snažíme reflektovat rozšiřováním služeb, tvoří druhováleční i novodobí váleční veteráni.

ÚVN jim poskytuje všechny formy zdravotní péče, počínaje prevencí, přes ambulantní vyšetření, operační výkony, vysoce specializovanou péči, až po následnou péči a sociálně zdravotní služby. Symbol válečných veteránů jsme jako vyjádření naší úcty a respektu zakotvili také do názvu oddělení sociálních lůžek – Domov Vlčí mák. Nebudu se zabývat podrobným představením jednotlivých forem péče ve prospěch armády i válečných veteránů vzhledem k jejich snadné dostupnosti na našich oficiálních webových stránkách. Dovolím si ovšem připomenout některé programy, které nejsou využívány v tak hojné míře, jako je tomu například u programu „Podpora zdraví pro válečné veterány“, zaměřeném na prevenci civilizačních chorob u novodobých válečných veteránů. Mám na mysli například tzv. Help linku, nepřetržitou telefonní službu, kterou jsme zřídili s cílem pomoci zejména novodobým veteránům lépe se socializovat po návratu z bojových misí a řešit například příznaky posttraumatické stresové poruchy. Skýtá možnost kdykoliv řešit aktuální psychické problémy v anonymním rozhovoru.

Čím si vysvětlujete nezájem o tuto službu?
Může se jednat o špatný odhad produktu, pokud budeme využívat marketingovou terminologii. Nicméně na základě různých výzkumů, ale i osobních zkušeností z různých případů z praxe si dovolím tvrdit, že účast v bojové operaci si mnohdy vybírá daň formou vzniku závislostí či složitých rodinných vztahů. Vojáci v činné službě však, pokud opravdu mají zájem řešit tyto problémy, vyhledávají raději soukromé subjekty, které nejsou jakýmkoliv způsobem spojeny s jejich zaměstnavatelem. Důvodem mohou být obavy z možné změny zdravotní klasifikace, případně s negativním dopadem na délku služebního poměru. Tyto úvahy bych však velice rád vyvrátil a demytizoval. Po prostudování vyhlášky č. 357/2016 Sb., zabývající se právě problematikou zmiňované klasifikace, sice mohou vzniknout obavy, zda s určitým problémem dotyčný patří či nepatří do skupiny „schopen s omezením“ (C), nebo „neschopen“ (D). O klasifikaci se rozhoduje v rámci přezkumného řízení, které ovšem, a to je podstatné, nastává až po vyčerpání všech řádných prostředků. Rozhodně nepatří rovnítko mezi pojmy návštěva u vojenského psychologa/ psychiatra a snížení zdravotní klasifikace. Veškerá komunikace mezi lékařem a klientem probíhá na úrovni maximálně možné míry zachování anonymity vůči externímu prostředí. Naším posláním je být k dispozici vojákům, když nás potřebují, a společně hledat cestu a vhodné řešení.

Zájem ÚVN poskytovat maximální péči válečným veteránům je evidentní. Pojďme se však vrátit k projektu Zelená cesta, který je zřejmě mezi vojáky nejznámější, a to i s ohledem na fakt, že obdobnou službu nabízejí i ostatní vojenské nemocnice. Můžete přiblížit jeho základní principy, popřípadě specifika týkající se vaší nemocnice?
Projekt Zelená cesta vznikal v roce 2005 s vizí zajistit především vhodné objednací termíny pro potřeby AČR. U zrodu této myšlenky stála právě naše nemocnice společně s Ministerstvem obrany. Pokud se nemýlím, v roce 2012 se do projektu zapojily i další vojenské nemocnice. Hlavním úkolem je zabezpečit daným profesním skupinám systém objednávaní, který umožní poskytnout vhodný termín jak z pohledu individuálních možností pacienta, tak z pohledu možného zkrácení čekací doby. Ta je v programu Zelená cesta vždy kratší než běžné objednací doby. Je třeba připomenout, že nalezení ideálního termínu kompromisu není mnohdy z hlediska personálních a provozních podmínek klinických pracovišť opravdu jednoduché. Specifika, kterými se odlišujeme od našich partnerských vojenských zdravotnických zařízení, jsou patrná hlavně v množství klientely, ale i v péči o další skupiny nad rámec prvotní myšlenky projektu.

Které skupiny máte na mysli? Příslušníci Integrovaného záchranného systému přece navštěvují v rámci projektu i další vojenské nemocnice.
To máte pravdu, avšak u nás může navíc výhod projektu Zelená cesta využívat například vězeňská n ebo horská služba. S vývojem Zelené cesty jsme se od prvotního zaměření na vojáky, kteří i nadále zůstávají prioritní skupinou ve všech ohledech, snažili v naší nemocnici flexibilně saturovat také potřeby dalších složek, které spojuje pojem služba pro stát. Na základě meziresortní spolupráce jsme vstřícní i dalším profesním skupinám, nicméně primární účel prospěšnosti programu zejména armádě bude vždy zachován.

Projekt funguje již řadu let, proto se nevyhnu dotazu, zda se změnilo ještě něco kromě rozšíření zájmové klientely?
Každý systém po určité době své funkčnosti vyžaduje analýzu a na ni navazující případné změny reagující na aktuální potřeby a trendy. Výrazná změna nastala v roce 2012, kdy došlo k rekonstrukci prostor v pavilonu B, kde jsou od té doby centralizovány nejvíce navštěvované ambulance klinických pracovišť, sloužící pouze pro potřeby programu Zelená cesta. Na jednom místě tak jsou situovány ambulance interní, kožní, neurologie, ortopedie a urologie. Nachází se tu také recepce, kde je zajišťován objednávkový proces a verifikace údajů nezbytných k vydání průkazu Zelená cesta. Aktuální je obsahová změna v nabídce služeb týkající se rozšiřování ordinačních dob. Před nedávnem jsme například pro vojáky v činné službě zavedli možnost stomatologické péče až do podvečerních hodin. V současnosti provádíme aktualizaci projektu Zelená cesta s gestory klinických pracovišť, což nám umožňuje získat nové podněty pro rozvoj a zkvalitnění nabídky programu.

Můžeme hovořit konkrétně?
Jedná se například o personální posílení nebo zavedení dalších ordinačních časů odborných ambulancí, které jsou nejvytíženější, jako jsou ortopedická, neurologická nebo urologická vyšetření. Tam je vytíženost extrémní. Tento převis poptávky nad nabídkou se snažíme zapracovat do systémových úprav ke spokojenosti klienta. I přes tato opatření však musím upozornit, že – pokud nejde o akutní případy – budou i klienti Zelené cesty dostávat objednací lhůty, které se mohou zdát delší. Při bližším porovnání však zjistíte, že pokaždé nabízejí výhodnější alternativu, než je délka běžného objednání v naší nemocnici nebo v obdobném zdravotnickém zařízení. Upozorňuji na tento fakt záměrně, aby nadměrná očekávání zbytečně nevrhala stín pochybností nad dobrým jménem projektu. Každopádně se jakoukoliv spekulaci v dané oblasti snažíme eliminovat právě na základě vytváření profesionálního vztahu mezi klientem a lékařem. Očekávání vhodného chování je vzájemné.

V průběhu rozhovoru jste naznačil či vysvětlil dílčí změny. Chystáte v blízké době nějaké novinky v péči o vojáky?
Kromě soustavného zkvalitňování stávajících služeb bychom rádi zavedli novinku spočívající v diskrétní formě adiktologického poradenství, zohledňující klientovi zájmy. Služba bude určena primárně novodobým válečným veteránům a jejich rodinným příslušníkům, nicméně se nebráníme, aby tento benefit využívali i ostatní vojáci v činné službě, kteří statut veterána neobdrželi.

Důležitá je pro vás asi i zpětná vazba?
Samozřejmě, ta je pro nás velice důležitá. Máme zájem o názor našich klientů. V dubnu jsme zavedli krátký anonymní dotazník, který je možné po absolvování vyšetření vyplnit na recepci Zelená cesta. Na základě výše uvedeného si dovolím oslovit a požádat každého čtenáře tohoto článku, aby v případě využití služeb Zelené cesty věnoval minutu svého času k vyplnění dotazníku. Pomůžete nám tak získat nezávislé a hodnotné informace, které přispějí k dalšímu rozvoji a zkvalitnění programu. Chtěl bych v této souvislosti poděkovat všem vojákům za pochopení a respektování stanovených pravidel a věřím, že s nastaveným systémem zdravotních služeb budou i nadále spokojeni. Poděkování patří také personálu našeho zdravotnického zařízení, který svým profesionálním a odborným přístupem napomáhá naplňovat poslání tohoto projektu.

Text: Jitka Zinke