Mezi prvořadé úkoly naší nemocnice je poskytování bezpečné a zároveň kvalitní péče V roce 2004 se ÚVN Praha stala mezinárodně akreditovanou nemocnicí. Jako první nemocnice střední a východní Evropy tento proces započala už v roce 2000 sérií náročných příprav a konzultací.
- jasně definovanými standardy kvality zdravotní péče – standardizované lékařské a ošetřovatelské postupy, které určují odpovědnost jednotlivce a obsahují kompetence k jejich naplnění. Vnitřní předpisy ÚVN Praha určují co, jak a kdo má v jaké situaci dělat. Postupy jsou platné pro všechny členy týmu –lékaře , nelékařské zdravotnické profese a administrativu či logistiku.
- tyto profese jsou také součástí Týmu kvality péče, jako poradního orgánu ředitele nemocnice v oblasti poskytované kvalitní péče
- důraz na postupy uvedené v Rezortních bezpečnostních cílech vyhlášených Ministerstvem zdravotnictví. Tyto cíle jsou zaměřeny na nejrizikovější oblasti v poskytování zdravotní péče v nemocnici. Mezi tyto cíle patří:
- Jasná a neměnná pravidla pro identifikaci pacienta
- Nedivte se prosím, když se Vás personál opakovaně dotazuje na jméno
- K identifikaci nemocného při hospitalizaci slouží v neposlední řadě i náramky různých barev – zeptejte se sestry, proč má Váš náramek tuto barvu
- Nedivte se prosím, když se Vás personál opakovaně dotazuje na jméno
- Efektivní komunikace mezi zdravotníky – prevence zkreslení informací u hlášení urgentních laboratorních výsledků, předávání pacienta do péče
- Bezpečné uložení rizikových léčiv
- Jasný postup pro identifikaci pacienta, výkonu a lokalizaci místa operace. (jako prevence záměny výkonu, pacienta či operované strany( končetiny)
- k operaci doneste veškerou dokumentaci
- před operací Vám operatér za Vaší účasti označí místo výkonu
- k operaci doneste veškerou dokumentaci
- Hygiena rukou – před kontaktem a po kontaktu s nemocným
- nebojte se zeptat, jestli máme umyté ruce
Snižování rizika poškození pacientů v důsledku pádů – tým pro sledování výskytu pádů mapuje všechny pády v nemocnici a při svých pravidelných schůzkách zjišťuje příčiny těchto pádů a přijímá taková opatření která povedou ke snížení počtu pádů.Pád s následkem úrazu je velmi závažná komplikace jak pro pacienta samotného, tak pro nemocnici – dojde mj. k navýšení nákladů na pobyt v nemocnici.
Všechny tyto cíle jsou zapracovány do našich vnitřních předpisů a jejich dodržování je důsledně požadováno a kontrolováno.
Tato opatření se podílí na snížení výskytu chyb u těchto rizikových procesů na minimum, nelze však zabránit všem případným chybám. Od roku 2001 má proto nemocnice zaveden systém hlášení nežádoucích událostí, které by mohly ohrozit naše pacienty. Těmito událostmi můžou být například pády pacientů, chyby při podávání léčiv, nepředvídatelná chování pacienta či personálu, ztráty na majetku a další nestandardní postupy. Tato hlášení jsou velmi důležitá i v případě, že k události vůbec nedošlo, byla včas odhalena ale vykazují prvek systémového selhání. To při včasném odhalení vede k tomu, že k poškození pacienta nedochází. Tato data jsou pečlivě analyzována a slouží výhradně k mapování rizikových situací a zavádění dalších preventivních opatření s cílem zabránit opakování chyby.